Κρέοντος 93, Αθήνα - Σεπόλια
dfoufopoulos@yahoo.com | 210 5127205 - 697 2858778

Πώληση ελαττωματικού προϊόντος

Πώληση ελαττωματικού προϊόντος

Ποιος είναι υπεύθυνος όταν ο αγοραστής ανοίγει την συσκευασία προϊόντος και βρίσκει αυτό κατεστραμμένο; Ως απάντηση η ελληνική νομολογία θεωρεί πως ο πωλητής του προϊόντος είναι υπεύθυνος για ένα προϊόν που παραδίδεται χαλασμένο, σπασμένο ή ελαττωματικό ή δεν διαθέτει τα αρχικώς συμφωνηθέντα χαρακτηριστικά.

Τι πρέπει να κάνει ο αγοραστής που διαπιστώνει το ελλαττωματικό προϊόν:

  1. Ο αγοραστής οφείλει να ενημερώσει άμεσα τον πωλητή, κατά προτίμηση με τρόπο που να αποδεικνύεται εγγράφως.
  2. Ο καταναλωτής δικαιούται να ζητήσει εναλλακτικά (δηλαδή ένα από όλα): είτε  α) επισκευή ή αντικατάσταση του ελαττωματικού προϊόντος β) επιστροφή από τον πωλητή, μέρους της αξίας του προϊόντος γ) επιστροφή όλων των χρημάτων του, με την προϋπόθεση ότι και ο καταναλωτής θα έχει αποστείλει το ελαττωματικό προϊόν πίσω στον πωλητή. Η ικανοποίηση του δικαιώματος αυτού πρέπει να γίνεται χωρίς χρονική καθυστέρηση και χωρίς οικονομική επιβάρυνση του καταναλωτή.
  3. Αναζήτηση νομικής συμβουλής άμεσα.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Η υποχρεωτική εγγύηση διάρκειας 2 ετών για τα κινητά πράγματα ισχύει πάντα. Προσοχή: Η διετής εγγύηση δεν ξεκινά από τη στιγμή που ο καταναλωτής συνειδητοποίησε ότι το προϊόν είναι ελαττωματικό, αλλά από τη στιγμή που το παρέλαβε.

Σε περίπτωση αγοράς εξ αποστάσεως δηλαδή εάν ο καταναλωτής αγοράσει ένα προϊόν μέσω Internet, μέσω τηλεφώνου, telemarketing ή μέσω πλασιέ στο χώρο του καταναλωτή υπάρχει μια επιπλέον δυνατότητα: ο καταναλωτής δικαιούται επιπλέον να υπαναχωρήσει από τη συμφωνία αγοράς σε 14 ημερολογιακές ημέρες από την παραλαβή του εγγράφου της σύμβασης, η οποία αναφέρει το δικαίωμά του αυτό. Η διαφορά είναι ότι το δικαίωμα υπαναχώρησης ισχύει ακόμη και αν ο αγοραστής αλλάξει γνώμη, χωρίς να υπάρχει απαραιτήτως ελάττωμα στο προϊόν.  Εάν ο αγοραστής ανακαλύψει ελάττωμα στο προϊόν που αγόρασε στο Internet  ή μέσω Internet ή εν γένει από απόσταση, αλλά έχει παρέλθει η προθεσμία των 14 ημερών, τότε το δικαίωμα επισκευής, αντικατάστασης ή αποζημίωσης που αφορά τα ελαττωματικά προϊόντα εξακολουθεί να υφίσταται για 2 έτη από τη στιγμή που ο καταναλωτής παρέλαβε το προϊόν.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Ορισμένες εταιρίες ζητούν να από τον εξ αποστάσεως αγοραστή να δηλώσει ότι επιθυμεί άμεση ενεργοποίηση υπηρεσιών ή κατά διάφορους τρόπους άμεση χρήση του προϊόντος ούτως ώστε να συνάγεται παραίτηση από τα παραπάνω δικαιώματα. Για τον λόγο αυτό πρέπει γίνονται εξ αποστάσεως δηλώσεις μόνο με μεγάλη προσοχή.

Περίπτωση πώλησης ελλαττωματικού προϊόντος:

Στην περίπτωση ελατττωματικού προϊόντος γεννώνται αξιώσεις του καταναλωτή και υπάρχει ευθύνη παραγωγού ελαττωματικού προϊόντος. Το ελαττωματικό προϊόν και η ζημία που προκαλεί αντιμετωπίζονται μέσω του άρθρου 6 Ν. 2251/1994 κατασταλτικά. Η προληπτική αντιμετώπιση των κινδύνων για τον καταναλωτή γίνεται μέσω του άρθρου 7, το οποίο επιφέρει την δέσμευση ή την απόσυρσή του. Με βάση το άρθρο 7 οι διανομείς, ως επαγγελματίες στην αλυσίδα εφοδιασμού που οι δραστηριότητές τους μπορούν να επηρεάσουν τα χαρακτηριστικά ασφαλείας ενός προϊόντος που διατίθεται στην αγορά, υποχρεούνται σύμφωνα με το άρθρο 7 να μην προμηθεύουν το κοινό με επικίνδυνα προϊόντα. Η υποχρέωση αυτή γεννάται, στο βαθμό που θα έπρεπε να είχαν κρίνει, λόγω της επαγγελματικής τους πείρας, ότι τα προϊόντα δεν ανταποκρίνονται στον ορισμό τους ως ασφαλών. Για παράδειγμα, ένας φούρνος μικροκυμάτων με σπασμένο ή αλλοιωμένο εξωτερικό κάλυμμα είναι πιθανόν να εμφανίζει διαρροή ενέργειας που μπορεί να είναι επιβλαβής για τον άνθρωπο. Για τον λόγο αυτό, ακόμη και ο διανομέας που παραδίδει το συγκεκριμένο προϊόν ενώ γνωρίζει το ελάττωμά του ευθύνεται έναντι του καταναλωτή.

Η ελαττωματικότητα του προϊόντος το οποίο τέθηκε σε κυκλοφορία, δεν αποκλείεται να αποδίδεται σε ορισμένη συμπεριφορά του παραγωγού. Αυτή η συμπεριφορά εκτιμώμενη υπό το πρίσμα των κανόνων των άρθρων 200, 281, 288 ΑΚ και 7 παρ. 1 Ν. 2251/1994 χαρακτηρίζεται ως υπαίτια παραβίαση των συναλλακτικών του υποχρεώσεων να οργανώσει την ανάπτυξη της παραγωγής κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να τηρούνται τα συνδεόμενα με τις ειδικές συνθήκες της τελευταίας αναγκαία μέτρα προστασίας των καταναλωτών. (για παράδειγμα η ελλαττωματική κατασκευή κινητών τηλεφώνων με αποτέλεσμα την έκρηξη τους κατά τη φόρτιση και τραυματισμό του χρήστη).

Αποζημίωση δικαιούται ο αγοραστής και στην περίπτωση όπου παραδόθηκε προϊόν χωρίς ελάττωμα το οποίο όμως είναι διαφορετικό από αυτό που έπρεπε να παραδοθεί είτε λόγω αμέλειας του πωλητή είτε λόγο δόλου (ενδεχομένως και περίπτωση απάτης σε βάρος του αγοραστή).

Οι αξιώσεις των καταναλωτών – αγοραστών κατά του πωλητή και του παραγωγού ασκούνται ιδίως με αγωγή αποζημίωσης εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Για τον λόγο αυτό θα πρέπει να ζητηθεί άμεσα συμβουλή από εξειδικευμένο Δικηγόρο για την καλύτερη αντιμετώπιση οποιαδήποτε περίπτωσης.